tisdag 9 september 2014

Äpple





Idag har jag gjort mos! 
Alltså vilket meck det är att göra mos, hela köket är en röra och golvet är.. Ja ni förstår. 
Vi har en jättebra äppelsort för att göra mos, men tyvärr tror jag att det trädet inte kommer att leva så länge till. Med tanke på alla döda grenar, hål och urgröpningar som finns i trädet.

Jag brukar göra en ganska stor sats eftersom jag tycker att det är rätt så meckigt.  
Ja nu kanske ni undrar: Varför gör då människan det? Jo för att jag tycker ju att det är ganska kul och sen blir det mycket godare och nyttigare än köpt. Och framför allt så känner jag mig nöjd med mig själv när jag är klar. 
Ialla fall så börjar jag börjar med att läsa fel på receptet och tar 2 liter vatten istället för 2dl. Det blir liksom en soppa istället för mos i grytan. Men jag tänker att det blir nog bara lite rinnigare och säkert gott ändå. Sen när sockret ska i så står jag och manen och räknar, mäter och väger, räknar igen och häller i. Jag vet inte vad som gick fel men det blev på tok för sött! Inte ens barnen gillade det. Det hela slutar med att jag ändå beslutar mig för att behålla moset, det blir nog gott att ringla på morgon filen. Eftersom vi inte har så stor frys så använder jag glasburkar och lite konserveringsmedel. Så i med konserveringsmedel... som jag inte heller har.... tar något annat istället som säkert blir bra. Som kusin sa: Det är ju redan så mycket socker i så att det konserverar nog bra ändå...




Några timmar senare är burkarna klara...

Nu finns även en gästblogg från mig på kusin Ciccis blogg.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar