måndag 25 augusti 2014

Blommor på menyn



Igår när jag var och handlade på ICA hittade jag kronärtskockor för 5 kr styck. Flickan älskar dessa.  så ikväll får de bli förrätten. (Igår kväll...)




Sen tar vi hel kyckling med ris. 

En kollega till mig har tipsat om hur de kokar ris i mellan östern, blir toppen gott.

Gör såhär:

Låt basmati riset stå i kallt vatten, helst redan från morgonen.. (för den som planerar maten..)

Koka upp rikligt med vatten.

Häll av det kalla vattnet från riset.

Ta i riset och koka som man gör med pasta tills riset har en liten kärna, det ska inte bara mosa sönder när man klämmer på det mellan tumme och pekfinger.
 Häll av vattnet och skölj riset.

Häll i olja i grytan ha på lite värme, här hade min kollega i ett sånt där tunnt bröd ni vet och gärna några frön.. hetta upp och häll i riset igen och låt det bli lite varmt.
Här kommer lite avancerat då hon tog en tallrik över grytan och vände på allt så att brödet kom överst.
Jag brukar bara ha i olja och lite sesamfrön och sedan servera riset i grytan.

Hoppas att det smakar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar