söndag 12 januari 2014

Starten

I och med bloggen och frågor som dyker upp så har jag fått gå tillbaka i minnet jag har också tittat på bilder från förra gången jag tappade håret. På de bilderna så har jag tappat jämt över hela kroppen, ögonfransar och ögonbryn är borta samtidigt som resten av håret.
Så är det inte riktigt denna gång, jag har ögonfransar kvar och ögonbryn. Fast jag målar på dem lite då och då med fransnäringen.
Det känns iallafall inte som om Alopecian sitter så hårt denna gång.
På detta blir det fortsättning följer....


När jag tänker tillbaka när jag fick min Alopecia så var jag inne i en bubbla, minnena känns lite suddiga och diffusa. 
Jag trivdes inte att vara hemma med två barn, Flickan var avundsjuk på sin lillebror och klippte till honom så fort hon fick chansen. Vad jag än gjorde så var jag tvungen att ta med båda barnen, om det så var toabesök eller gå ut och handla. 
Jag hade helt enkelt inte tid att reflektera på håret.
Initialt vet att jag tänkte: Jag kommer att tappa allt hår men det är inte så farligt, det kommer tillbaka. 

När jag började att få mer tid att tänka så var jag mer inne på att det inte kommer att komma tillbaka. 
Det kändes så definitivt, jag hade ju inte ett strå på hela kroppen.

Men när en läkare sa till mig: Du ska inte hoppas på att håret kommer tillbaka, du kommer att se ut så här hela livet, då kraschade jag några dagar. 
Jag ville inte gå runt och hoppas på att håret skulle komma tillbaka, jag ville inte stå vid spegeln varje kväll och leta efter tecken. 
Det skulle bara tå kål på mig.
Jag vill inte pröva massa metoder som skulle göra att jag skulle få tillbaka hoppet igen. 

Kommer håret tillbaka så tror jag att det gör det spontant. 
För hur ska man annars veta att håret kommer att stanna??


Det är ju svårt att inte bli avundsjuk när man ser andra med tjockt svallande hår, så står man där med sina tre hårstrån på huvudet.





4 kommentarer:

  1. Hej igen, känns som om jag terroriserar dig med frågor ;) Tänkte du skrev om D-vitamin, tar du något extra tillskott utav det? Sen fransnäringen som du skriver om. Är det lashfood? Är den bra? Märks det någon skillnad? Vi åker på semester på lördag (hemska tanke) och jag såg i taxfreekatalogen att den fanns till reducerat pris. Bör jag slå till?

    SvaraRadera
  2. Hej K, jag vet inte om du får två svar nu men jag kan inte se mitt förra svar på bloggen så här kommer förkortat:
    Nej jag ta inte extra D-vitamin, men jag tror att det kan vara bra om du orkar, Sol och salta bad tror jag är guld värt!! och då för nästan allting...:)
    Neuelash heter min fransnäring som jag köpte på Kicks. tror den kostade 7-800kr. jag började använda den när jag fick till baka några ögonfransar. jag har hört andra som fått tillbaka man sen vad som är orsak eller verkan vet man ju såklart inte.
    Så gött men semester!!! Vad oroar dig mest? är det sol och bad? bad mössa?? Jag hade en Scarlett som var lite hopsydd och med lite resår i nacken. mycket bra gick att bada med, Men man gör väl kanske inte bomben i pooen direkt... Skidsemester och hjälm?? skulle jag nog ta en huvmössa sså att den inte åker av när hjälmen ska av. vi får se vi ska snart iväg och åka skidor..
    kram till dej och det känns bara bra med dina frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är så glad och tacksam för att du tar dig tid att svara. tack! det kommer säkert fler frågor ;)

      det är solsemester. o det känns tufft då allt är så nytt.och nu känns det som om jag aldrig kommer vänja mig vid detta. ska jag ha peruken eller turban, hur gör man i värme. de på carl m lundh tyckte peruken. men vid poolen verkligen om den inte tål klor? med två vildingar på 3 och 6 år så är man ju allt annat än torr... de tyckte sjal/keps och peruk. men det måste ju bli jättevarmt o ingen som helst sol i nacke och panna då ju... Och på kvällarna...kommer jag klara av att "förvandla" mig till någon med hår eller kommer jag fega och köra på sjal/turban. en del av mig vill använda peruken men jag känner mig inte trygg i den samtidigt som jag förstår att använder jag den inte kan jag aldrig bli trygg.
      En Scarlett, är det nån speciell badmössa? Jag köpte idag två turbaner/scarfsar eller vad man ska kalla det för med långa knytband hos carl m lundh (de hade bra erbj på christine mössorna nu, köp två få den billigaste för halva priset). Sen har jag en turban sedan innan. Hade beställt andra från england och de kom idag men bara halva ordern så den halvan jag tänkt ta med var restad. Så surt. Så jag får ta det jag har, hinner inte få tag på något annat tills vi reser. Så blir det när man bor på landsbygden, haha :)
      jag hade hellre valt skidsemester nu... tänk afterski med mössa...inte en människa som hade undrat eller tittat konstigt på en.

      ska nog beställa en sån där fransnäring, Såg i något utav dina tidigare blogginlägg att du fått en. Var den ok? Liknande neulash? Kan ju vara värt. Kanske kan de som sitter kvar hålla sig kvar samt att nya kanske kommer. Det kan ju inte skada dem iaf. Vet du ifall den går att använda på både brynen och fransarna?

      Ojoj, blev en hel novell...

      Återigen, tack för du tar dig tid att svara :)
      Kram

      Radera
    2. Jag hade definitivt kört på mössa/turban/scarf vid poolen! Precis som du tänker, en peruk blir ful fort ändå. klor sol och svett hur bra mår den av det? Ta något som är ljust och luftigt och helst i bomull. Lätt att tvätta.
      Förra sommaren skaffade jag en badmössa i plast med massa plast blommor på, ascool tyckte jag men gu´va varmt det gick bara inte!
      på stranden har jag oftast haft någon tunn scarf runt huvudet, du vet en fyrkant som man viker till trekant och knyter i nacken. Fäst in flikarna i knuten så att de inte flyger upp.
      Är du med på vad jag menar?

      Jag har inte provat fransnäringen som jag fick av min kusin än.. Jag kör neuelash både på fransarna uppe och nere och på ögonbrynen tycker att det funkar,men inte på hårbotten.

      Du är bra för mig, du får mig att känna mig bra! och jag hoppas att jag kan få ditt liv att bli lite lättare och att du kan känna dig bra! Jag känner igen mig så mycket i dina frågeställningar och funderingar!!

      Radera